De volledig elektrische voertuigen zijn in samenwerking met FUSO Canter ontwikkeld. Traffic Service Nederland heeft hiermee een primeur in de verkeersmaatregelen branche.
Hoofd Materieeldienst Peter Smulders: “Wij sturen al jaren actief op onze CO2-footprint en zochten al lange tijd naar een passende emissieloze oplossing voor onze binnenstedelijke logistiek. Hiervoor zijn een aantal varianten onderzocht. Deze twee eCanters passen perfect in dat duurzame plaatje. Voor onze logistieke dienstverlening in de binnensteden van Rotterdam en Amsterdam hebben we deze elektrische FUSO’s voorzien van een open laadbak met aangepaste laadvloer. Deze laadvloer is dusdanig ingericht –ook een volledig door Traffic Service Nederland bedacht concept– dat de borden rechtstandig kunnen worden vervoerd. Schades die voorheen ontstonden door handling en transport doordat borden plat in de laadbak werden geladen, worden op deze manier veelal voorkomen. Onze chauffeurs hebben een uitgebreide instructie gekregen en zo verwachten we ons dagelijkse werk, zonder tussentijds bijladen, te kunnen uitvoeren”. Daarnaast hebben de ondersteunende Mercedes Benz dealers Gomes Noord-Holland en Hogenbirk hun medewerkers speciaal opgeleid om het onderhoud voor deze voertuigen te kunnen en mogen uitvoeren. De elektromotoren van deze voertuigen leveren een vermogen van 110 kW en hebben een gemiddelde actieradius van 120 km.
De aanschaf van de elektrische bedrijfswagens levert hiermee een belangrijke strategische bijdrage aan de duurzaamheidsdoelstellingen en de beperking van de CO2-uitstoot van Traffic Service Nederland. Met name de grotere gemeenten, waaronder Rotterdam, hebben een duidelijke duurzaamheidsvisie en zijn sterk gericht om een omslag te bewerkstelligen van fossiele brandstoffen naar schonere energiebronnen. Naast de zorg voor een betere luchtkwaliteit levert het ook minder geluidsoverlast op.